Madeira

2017-12-12

Kad u Zagrebu nastupi zima, ja, eeeekhm, ovaj, mi odlučimo ići u tople krajeve. Te zime je odluka pala na Maderiu! Otok vječnog proljeća.

Put je bio zaista naporan. Preko TAP-a smo kupili karte do Lisabona, avion je slijetao u 18.20, nakon 5 sati leta, i preko Easy Jet-a karte Lisabon-Funchal vrlo rano ujutro, oko 7h. Da se ne poturamo po aerodromu, odlučili smo prespavati kod jedne simpa ženske, koja je iznajmljivala sobu. Zaključili smo da je tako bolje, da nam usput može naručiti taxi za jutarnji let.

Nakon gotovo neprespavane noći (bilo je hladno za pop...a u većini stanova u Lisabonu nemaju centralno) došli smo na aerodrom i ukrcali se u avion. Prizor svitanja iz aviona je nešto prekrasno! Stavila sam mp3 i uživala u svakom trenutku.

Inače, aerodrom na Madeiri je često na popisu najopasnijih. Pista je tik uz brdo i nakon što se davnih godina avion zabio u njega, produžili su pistu, tako da ona sada prelazi preko prometnice u obliku dugačkog mosta. Tips and tricks: sjednite s lijeve strane u avionu jer s desne prilikom slijetanja izgleda kao da će se avion strmoglaviti i zabiti u zemlju. Heh :). Na Maderiu lete samo najiskusniji piloti, pretpostavljam da je zato veća vjerojatnost da će se avion sp...bilo gdje drugdje nego tamo. U slučaju jakih vjetrova, let se pomiče ili otkazuje.

Nakon što smo sletjeli prvo smo popili kavicu i pojeli pasteis de natal - tart od vanilijine kreme.

Došli smo do smještaja i zaključili da odmah idemo u istraživanje, da iskoristimo dan, ali smo umjesto toga zaspali kao klade, bili satrani čitav taj dan i jedva otišli do centra.

Gradić je malecki, možda veličine Opatije, a i podsjeća na jednom dijelu na Opatiju. To je hoch dio Funchala - popločena šetnica, na kojoj su kafići od hotela (među kojima i Ritz) i restorana. Na početku šetnice, na glavnom trgu se nalazi crkvica. Od crkvice se grana nekoliko sporednih ulica. U svakoj bezbroj restorana i malih radnji s koječim, odjećom, suvenirima, torbicama, portugalskim pićima itd.

Za one ne baš tako punog džepa odmah južno od crkvice se također nalazi jako puno restorana, jedan kraj drugog s jeftinijom spizom. A spiza je dooooooobra! Naručili smo pohani oslić s pečenom bananom, kuhanim lukom i kuhanim krumpirom. Da, s pečenom bananom. I moram priznati da mi se nakon xy dana takvih ručkova i večera, baziranih na ribi i povrću kuhanom na pari bilo jako teško priviknuti na našu hranu, čak mi je i varivo bilo too much! Premasno i preteško. Varivo?! Da.

Vino je apsolutno fantastično! Bilo koje, i crno i bijelo, najjeftinije i najskuplje (najskuplje, koje smo mi odlučili platiti;) ).

Uz more se nalazi poduža šetnica, ali more nije za kupanje, niti su plaže lijepe. Iznad grada je botanički vrt, u koji vodi žičara.

Nismo rentali auto pa smo uplatiti tri izleta.

Izlet brodom od Funchala do vidikovca na rtu Cabo de Girao, hike na Pico Ruivo i turu oko sjeverozapadnog dijela otoka.

Imali smo sreće s vremenom na izletu brodom, vidljivost je bila dobra, sunčano i uspjeli smo vidjeti čak nekoliko vrsta delfina. To je lijepo za vidjeti. Lijepo ih je vidjeti tako izbliza, lijepo je vidjeti i otok iz "druge perspektive".

S turom po zapadnoj obali nismo imali sreće s vremenom. Jedno vrijeme je bilo sunčano, a ostatak vremena je padala kiša. Zanimljivo je da u Funchalu gotovo nikad ne pada kiša, dok u okolnim dijelovima otoka pada. Tura je sljedeća: Funchal - Câmara de Lobos, Cabo Girão, Ribeira Brava, Paul da Serra, Santa, Porto Moniz, Seixal, São Vicente, Encumeada i povratak u Funchal.

Câmara de Lobos je malo ribarsko mjesto, kažu Churchillovo omiljeno na Madeiri, na kojem je nalazio inspiraciju za slikanje. Mjesto samo po sebi nema baš nešto za ponuditi, naravno, ovo je moj utisak jer sam takva mjesta u Dalmaciji vidjela bezbroj puta. Ok, jedna zanimljivost, tamo je poznata vinarija Henriques&Henriques. Njihov porto se može kupiti u Vrutku.

Cabo Girão ima vidikovac staklenog podnožja i pogled je zaista krasan! Otvoreno more i južna strana otoka, krasno! Dodatnom protoku adrenalina doprinosi stakleni pod;) .

Ribeira Brava ja maaalo mjestašce s nekoliko kafića i vulkanskom plažom, crnog šljunka. Tamo smo popili jaaaaako finu kavu i pojeli još pasteis de natala. Kada se s plaže okreneš za 180 stupnjeva vidiš usjek i Serra Água dolinu. Fantastičan kontrast u samo 180 stupnjeva!

E tu je počela kiša.

Paul de Serra je plato, kojim smo došli do Sante, malog mjestašca s crkvom i JEDNIM dućanom. Mjesto je tako malo da vlasnika neko vrijeme nije bilo u dućanu, kojeg je ostavio otvorenog i praznog bez straha da bi ga netko mogao opljačkati.

Nastavljamo do Porto Moniza. Tamo su plaže i u toplijim mjesecima se može kupati u prirodno oblikovanim bazenima uz obalu. Puno je restorana i kafića. Imali smo nekoliko sati slobodno pa smo sjeli na ručak, opet baziran na povrću i ribi.

São Vicente smo obišli u 10ak minuta zbog vremena i došli do Encumeada vidikovca. Pogled od tamo me podsjetio na dječje tepihe s uzorkom onih cestica za dječje autiće. Vratili se u Funchal s idejom da odemo u botanički vrt, ali nismo stigli pa smo umjesto toga otišli do Ronaldovog kipa. Neki imaju kipove vladara, a oni imaju Ronaldov kip ;) .

Šećer na kraju - Pico Arieiro - Pico Ruivo hike iliti levada. Levade su staze duž otoka koje su služile za opskrbu vodom, a danas za planinarenje i šetnju.

Meeting point je bio Mc Donald's, gdje smo na terasi sjeli popiti kavu i za početak - golub mi je sletio na glavu, na opći smijeh kafića! Nakon toga je na kombiju, koji nas je vozio do planinarskog doma pukla guma. Mislim si Fala Bogu, nećemo na hike, jako je strmo, bolje da ne idemo (iako je hike bio moja ideja!). Guma je zamijenjena pa smo ipak krenuli.

Dolazimo u planinarski dom nedaleko od Pico Ariero-a (1,818 m) i na moj užas, gojzerice mi se kližu, a sve je poledilo. Stvarno sam se prepala, vodičica je nekoliko puta napomenula tko želi odustati može kod Pico Ariera...a šta ću sad, idemo dalje. Sva sam se preznojila od straha.

Srećom, poledica je prestala! Put je krasan, neki dijelovi su izazovniji, bez zaštitne ograde i nekoliko dijelova (jako kratkih!) sa siparom te nekoliko dijelova sa stepenicama, na kojima su mi koljena skoro otkazala. Napokon stižemo do planinarskog doma u podnožju Pico Ruiva (1,862) i penjemo se odmah prema vrhu, na kojem je opet poledica, ali moramo brzo iskoristiti što je vedro da vidimo pogled na čitav otok. I zbilja se isplatilo! Da smo ostali u domu još 10ak min duže ne bi stigli uloviti pogled jer se vrijeme promijenilo zbilja brzo i počelo oblačiti. Isplatili su se sva muka i početni strah! Visinska razlika između dva vrha je mala ali nije za one koji nisu u dobroj fizičkoj spremi.

Spuštamo se s Pico Ruiva na drugu stranu sretni i zadovoljni i u Funchalu onako gladni večeramo najbolju večeru ikad uz pola litre crnog. :)

Idući dan smo odlučili smo otići na najistočniju točku otoka Ponta de São Lourenço lokalnim busom. Nakon sat i pol truckanja stižemo, iako je prognoziraju kišno i vjetrovito. Ništa zato, imamo kabanice!

To je završilo tako da nam je vjetar razderao kabanice, trčeći smo se vratili u bus, mokri, i čekali da prođe 45 min, kada je bus kretao nazat. S Ponte de São Lourenço se vidi otok Porto Santo, do kojeg u ljetnim mjesecima vozi brod. Žao mi je što smo propustili ovaj hike, ali moraš nešto ostaviti za idući put...

MINI VODIČ ZA MADEIRU

Otok u portugalskom arhipelagu u Atlantskom oceanu, koji se sastoji od 4 otoka. Madeira, Porto Santo, Desertas i Selvagens

GDJE

741 km kvadratnih

ZAŠTO

Otok vječnog proljeća

KADA IĆI

Tijekom cijele godine.

Ljetni prosjeci su oko 37 ˚C, jesenje 15 ˚C, proljetne i jesenje temperature su oko 30 ˚C, dok su zimski prosjeci 25˚C. Najniže noćne temperature tokom čitave godine ne padaju ispod 13 ˚C. Temperature mora su u ljetnim mjesecima oko 23 ˚C, a ostali mjeseci oko 15 ˚C.

ZANIMLJIVE ČINJENICE

Otok vječnog proljeća.

ONO ŠTO NAJVIŠE VOLIM

Levade.

KAKO DOĆI NA MADEIRU

Direktnim avionom iz Lisabona ili Graza.

NAJBOLJE ATRAKCIJE I ONE POZNATE SAMO MJEŠTANIMA

Funchal, Câmara de Lobos, Cabo Girão, Ribeira Brava, Paul da Serra, Santa, Porto Moniz, Seixal, São Vicente, Encumeada, Camacha, Ribeiro Frio, Santana, Portela, Ponta de São Lourenço, Boaventura, Arco de São Jorge, Porto da Cruz, Pico do Facho, Santa Cruz, Ponta do Sol, Madalena do Mar, Calheta, Jardim do Mar, Paul do Mar, Ponta do Pargo, Nuns Valley, Pico Ruivo, Pico Arieiro.

NAJBOLJE AKTIVNOSTI I ŠETNJE

Odlazak na jednu od levada, Funchal.

Moji najdraži dijelovi otoka su:

Funchal, Porto Moniz, Ponta de São Lourenço, Cabo Girão, Pico Ruivo

NAJBOLJI IZBOR U FUNCHALU

Šetnja centrom ili uz obalu

GDJE IDE LOKALNO STANOVNIŠTVO

Praca do Município

NAJBOLJI SMJEŠTAJ

Hotel u centru grada, ali preferiram airbnb.

NAJBOLJA HRANA

Saudade Madeira, Rua Joao Gago2

O Calhau, Rua Joao Gago2c

VIZE I DOKUMENATA

Važeća putovnica

ZDRAVLJE I SIGURNOST

Nema razloga za brigu.

NOVAC I KOMUNIKACIJE

Euro, bankomati su po cijelom gradu.